سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

مسکن به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر خانوار طی دهه‌های گذشته در کشورمان به یک چالش تبدیل شده و هم‌اکنون برخی از آن با عنوان معضل مسکن یاد می‌کنند.

اما ابوالفضل صومعلو، معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است که در سال جهاد اقتصادی تولید مسکن به‌شدت رشد پیدا کرده تا جایی که زمینه‌های ایجاد آرامش و ثبات در این بازار طی سال‌جاری فراهم شده است.

  • در سال90 فرایند احداث مسکن مهر در کشور چقدر پیشرفت کرد؟

در این سال از آنجا که برنامه‌ای تحت عنوان جهاد اقتصادی پیش‌روی دولت قرار داده شده بود، احداث و تولید مسکن با شدت و قوت بسیار بیشتری نسبت به سال89 دنبال شد تا جایی که در پایان سال، آمارها گویای نتایج بسیار خوبی در این زمینه بودند. در این مدت یک‌میلیون و 745هزار واحد به مرحله پی‌سازی‌، یک میلیون و 370هزار واحد به مرحله اسکلت، یک میلیون و 114هزار واحد به مرحله سفت‌کاری و 658هزار واحد هم به مرحله نازک‌کاری رسید. مقایسه این ارقام با سال89 بیانگر رشد بسیار مطلوبی است. فقط در افتتاح‌ها 206درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل(1389) که 352هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور افتتاح شد، رخ داد.

  • اما در همین زمینه مشکلات زیادی ازجمله ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای تأمین زیرساخت‌های شهری، یکی از نقاط ضعف دولت به شمار می‌رفت.

بله، ولی در حال حاضر بنده هرهفته به همراه نماینده ویژه وزیر نیرو در شهر جدید پرند جلسه‌ای داریم و برای تأمین آب، برق و گاز این منطقه برنامه‌ریزی می‌کنیم. دولت هم یک اعتبار 100میلیارد تومانی برای شهر پرند اختصاص داده تا زیرساخت‌های آن تکمیل شود. الان بیش از 62هزار واحد در این منطقه در حال آماده‌سازی‌ است اما در مورد زیرساخت‌ها، یک مقدار عقب هستیم. مأموریت وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو این است که هر هفته در این منطقه جلسه برگزار کرده و برای این موارد به‌صورت ویژه تصمیم‌گیری کنند.

  • در مجموع فعالیت‌های انجام‌شده در بخش مسکن طی سال گذشته چه تأثیری بر شاخص‌های کلان اقتصادی کشور داشت؟

طی سال‌های89 و 90 این بخش سالانه برای 5 /2میلیون نفر سال به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرد. همچنین براساس آخرین آمار، سهم رونق بخش مسکن در رشد اقتصادی سال89 معادل 5/5درصد بوده که این را می‌توان به سال90 هم تعمیم داد. از سوی دیگر با وجود اینکه صدور پروانه ساخت در مناطق شهری طی سال گذشته 12‌درصد کمتر از سال 89 بود، این رقم در تهران 56 درصد افزایش داشته که رشد تولید مسکن در پایتخت را نشان می‌دهد. از طرف دیگر در زمینه اعطای تسهیلات هم در سال جهاد اقتصادی 14هزار و 252میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که نسبت به سال قبل 118درصد رشد داشته است.

  • به سهم بخش مسکن از تورم اشاره‌ای نمی‌کنید؟

با وجود اینکه همه کالاها افزایش قیمت بیشتری داشتند ولی این افزایش در بخش مسکن آرام بوداما در مقاطعی این بخش افزایش قیمت‌‌های شدیدی را تجربه کرد. ببینید، در سال86 یکدفعه قیمت مسکن در هر متر مربع در برخی از نقاط تهران حتی به 10میلیون تومان هم رسید که دولت برای کاهش التهاب بازار به مسکن مهر شتاب داد و سیاست‌های اصولی افزایش تولید را اعلام کرد. در سال89 برای نخستین‌بار در کشور تورم در بخش مسکن منفی شد. با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها یک مقدار این تورم معکوس تغییر کرد. اما با وجود تغییراتی که در بازارهای رقیب مسکن مانند سکه، ارز و بورس بود، تورم بخش مسکن با استناد به آمار مرکز آمار و بانک مرکزی بسیار پایین‌تر بوده و به اذعان همه کارشناسان و مشاوران املاک، این افزایش قیمت بسیار آرام و منطقی بوده است.

کد خبر 165663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز